Mengenai BSMA
Pengenalan
Bermula pada tahun 2000, Jabatan pengairan dan Saliran (JPS) telah melancarkan Manual Saliran Mesra Alam (MSMA) yang bersifat lebih menyeluruh, mengambil kira masalah semasa yang dihadapi seperti banjir kilat, pencemaran sungai, hakisan tanah, pembangunan di tanah tinggi dan tanah pamah dan sebagainya bagi menggantikan manual yang pertama. Manual ini juga telah dikaji semula oleh pelbagai agensi, pertubuhan dan pakar asing. Jika sesuai, pendapat mereka akan dipertimbangkan dalam penyediaan dokumen akhir.
Bahagian Saliran Mesra Alam (BSMA), JPS Negeri Selangor selaku bahagian yang bertanggungjawab dalam membuat semakan dan ulasan teknikal bagi sebarang pembangunan baru di seluruh Negeri Selangor turut menggunakan Garis Panduan Manual Saliran Mesra Alam (MSMA), Jabatan Pengairan Dan Saliran Malaysia ini sebagai rujukan selaras dengan keputusan Jemaah Menteri pada 1 Januari 2001 yang telah bersetuju agar pemakaian MSMA sebagai syarat kelulusan pelan pembangunan melibatkan infrastruktur saliran disemua agensi Kerajaan Persekutuan dan Negeri serta Swasta. Pelan saliran dan kerja tanah berdasarkan MSMA juga menjadi syarat utama dalam kelulusan pemajuan tanah oleh One Stop Centre (OSC) yang diurusetiakan oleh pihak PBT.
Peranan BSMA
- Bertanggungjawab untuk penyediaan dan penggubalan dasar, kriteria dan piawai yang bersangkutan dengan pengurusan air hujan.
- Merancang dan melaksana projek-projek infrastruktur saliran di bawah peruntukan persekutuan
- Menyediakan Pelan Induk Saliran Mesra Alam (PISMA) untuk bandar-bandar utama di Malaysia
- Merancang dan melaksana projek-projek agensi bukan teknikal (AP182)
- Menyediakan khidmat teknikal dalam Pengurusan Air Hujan.
- Bertanggungjawab terhadap pelaksanaan program-program pembangunan sumber manusia dalam bidang kepakaran Pengurusan Air Hujan.
- Mewujudkan kerjasama sektoral mengenai pelaksanaan MSMA di peringkat Nasional dan Antarabangsa.
Mengenai PISMA
Pelan Induk Saliran Mesra Alam (PISMA) adalah satu kerangka tindakan yang mengunapakai konsep MSMA bagi pengurusan air larian hujan di dalam kawasan kajian. PISMA menyediakan cadangan penyelesaian jangka panjang secara komprehensif bagi mengatasi banjir kilat di kawasan kajian. PISMA dapat dijadikan dokumen panduan kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dalam merancang pembangunan yang lebih sistematik.
Objektif PISMA
- Kuantiti air: Mengenal pasti langkah-langkah jangka panjang untuk mengurangkan risiko banjir
- Kualiti Air: Mengenal pasti langkah-langkah jangka panjang untuk mengurangkan impak pencemaran (non-point source) kepada sungai dan saliran
- Aset Inventori: Menyediakan Aset Inventori untuk saliran di dalam kawasan kajian
Dasar
- Bertanggungjawab untuk penyediaan dan penggubalan dasar, kriteria dan piawai yang bersangkutan dengan pengurusan air hujan.
- Merancang dan melaksana projek-projek infrastruktur saliran di bawah peruntukan persekutuan.
- Menyediakan Pelan Induk Saliran Mesra Alam (PISMA) untuk bandar-bandar utama di Malaysia.
- Merancang dan melaksana projek-projek agensi bukan teknikal (AP182)
- Menyediakan khidmat teknikal dalam Pengurusan Air Hujan.
- Bertanggungjawab terhadap pelaksanaan program-program pembangunan sumber manusia dalam bidang kepakaran Pengurusan Air Hujan.
- Mewujudkan kerjasama sektoral mengenai pelaksanaan MSMA di peringkat Nasional dan Antarabangsa.
Inisiatif Pelaksanaan
PRODUK BSMA
1. Manual Saliran Mesra Alam (MSMA)
Manual Saliran Mesra Alam (MSMA) merupakan satu garis panduan untuk membuat perancangan infrastruktur saliran mesra alam melalui konsep kawalan kuantiti dan kawalan kualiti air pada peringkat punca. Pemaju-pemaju perumahan perlu membina infrastuktur saliran seperti kolam takungan banjir yang bertujuan untuk mengurangkan aliran puncak banjir agar ianya tidak membebankan sistem saliran di hilir.
2. Kajian Pelan Induk Saliran Mesra Alam (PISMA)
Kajian Pelan Induk Saliran Mesra Alam (PISMA) merupakan satu kerangka tindakan yang menggunakan konsep ’kawalan di punca‘ seperti dalam Manual Saliran Mesra Alam bagi pengurusan air larian hujan. Kajian PISMA ini perlu dilaksanakan terlebih dahulu untuk mengenalpasti punca-punca kejadian banjir kilat yang berlaku dan sebagai rujukan dalam merancang infrastruktur saliran serta mengenalpasti langkah-langkah penyelesaian jangka pendek dan jangka panjang secara komprehensif bagi menangani kejadian banjir kilat.
Objektif PISMA:
- Untuk merangka pelan induk jangka masa panjang dalam pengurusan air larian hujan untuk mengurangkan risiko banjir
- Untuk merangka pelan induk jangka masa panjang dalam pengurusan kualiti air larian hujan menggunakan Teknologi Tersedia Terbaik (BAT) atau Amalan Pengurusan Terbaik (BMPs) untuk mengurangkan kesan pencemaran pada air / badan air.
- Untuk membangunkan Inventori Aset Sistem Saliran.
Hasil PISMA:
- Pelan Induk Saliran menerangkan secara komprehensif penyelesaian jangka panjang untuk mengurangkan risiko kejadian banjir kilat.
- Pelan Induk Kualiti Air menerangkan Amalan Pengurusan Terbaik (BMPs) yang boleh dilaksanakan bagi mengawal pencemaran akibat pembangunan.
- Pembangunan sistem inventori adalah inventori infrastruktur-infrastruktur berkaitan saliran yang ada di kawasan kajian digunakan sebagai rujukan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) serta pihak berkaitan untuk pemantauan dan penyelenggaraan.
- Drainage capacity Assessment menunjukkan kapasiti sistem saliran dan menyesyorkan sistem saliran yang perlu dinaiktaraf segera
- Cadangan Aras Pembangunan
- Soil erosion risk map
Senarai Kajian Pelan Induk Saliran Mesra Alam
# | Negeri | Kajian | Tahun |
---|---|---|---|
1 | Perak | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Ipoh, Perak | 2002 |
2 | Selangor | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Sg. Buloh, Selangor | 2009 |
3 | Selangor | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Klang, Selangor | 2009 |
4 | Perak | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Parit Buntar dan Bagan Serai, Perak | 2009 |
5 | Perlis | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Kangar, Arau dan Padang Besar, Perlis | 2010 |
6 | Perak | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Seri Manjung, Setiawan dan Lumut, Perak. | 2010 |
7 | Selangor | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Kajang, Selangor | 2010 |
8 | WP Kuala Lumpur | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Sg. Besi, Kuala Lumpur dan Seri Kembangan, Selangor | 2010 |
9 | Johor | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Pasir Gudang, Johor | 2010 |
10 | Pahang | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Kuantan, Pahang | 2010 |
11 | Terengganu | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Dungun, Terengganu | 2010 |
12 | Kelantan | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Pasir Mas, Kelantan | 2010 |
13 | Kelantan | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Tanah Merah, Kelantan | 2010 |
14 | Sabah | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Menggatal, Telipok dan Tuaran, Sabah | 2010 |
15 | Sabah | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Tawau, Sabah | 2010 |
16 | Sarawak | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Kuching dan Kota Samarahan, Sarawak | 2010 |
17 | Sarawak | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Miri, Sarawak | 2010 |
18 | Kedah | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Jitra, Kedah | 2017 |
19 | Johor | Kajian Pelan Induk Saliran Tebrau dan Plentong, Johor | 2018 |
20 | Sarawak | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Sarikei dan Bintangor, Sarawak | 2018 |
21 | Pahang | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Cameron Highland, Pahang | 2018 |
22 | Kelantan | Kajian Pelan Induk Saliran Bandar Kota Bharu, Kelantan | 2019 |
23 | Perak | Kajian Pelan Induk Saliran Bagan Datuk, Perak | 2019 |
24 | Terengganu | Kajian Pelan Induk Saliran Daerah Kuala Terengganu dan Kuala Nerus, Terengganu | 2019 |
25 | Sarawak | Kajian Pelan Induk Saliran Limbang, Sarawak | 2020 |
26 | Sarawak | Kajian Pelan Induk Saliran Betong, Spaoh, Saratok dan Debak, Sarawak | 2021 |
27 | Sarawak | Kajian Pelan Induk Saliran Serian, Sarawak | 2022 |
28 | Sabah | Kajian Pelan Induk Saliran Putatan Kinarut, Sabah | 2022 |
29 | Selangor | TEST | 2022 |
30 | Sabah | Kajian Pelan Induk Saliran Lahad Datu, Sabah | 2023 |
31 | Johor | PELAN INDUK SALIRAN MESRA ALAM KLUANG | 2024 |